Aktualności

2025
ZAPROSZENIE DO SKŁADANIA OFERT NA PRZEPROWADZENIE PRZEGLĄDÓW I BADAŃ SPRAWOZDAŃ FINANSOWYCH SPÓŁEK NALEŻĄCYCH DO GRUPY KAPITAŁOWEJ PPH "KOMPAP" S.A. ZA LATA 2025-2026

1.  Informacje ogólne

Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowe "KOMPAP" Spółka akcyjna z siedzibą w Laskowicach (dalej jako Spółka) zaprasza firmy audytorskie do składania ofert na przeprowadzenie przeglądów i badań sprawozdań finansowych spółek należących do jej grupy kapitałowej (dalej jako Grupa Kapitałowa).

Spółka, jako emitent papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., jest jednostką zainteresowania publicznego w rozumieniu art. 2 pkt 9 lit. a ustawy z dnia 11 maja 2017 roku o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym (dalej jako Ustawa).

 

2.  Informacje na temat spółek podlegających badaniu

 W skład Grupy Kapitałowej wchodzą następujące spółki:

1) Przedsiębiorstwo Produkcyjno Handlowe "KOMPAP" Spółka akcyjna z siedzibą w Laskowicach:

a) KRS nr 64285,
b) spółka publiczna, jednostka zainteresowania publicznego,
c) spółka dominująca,
d) księgi rachunkowe prowadzone według MSSF,
e) księgi rachunkowe przechowywane są w siedzibie spółki w Laskowicach,

2) OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne Spółka akcyjna z siedzibą w Olsztynie:

a) KRS nr 76084,
b) spółka zależna,
c) księgi rachunkowe prowadzone według MSSF,
d) księgi rachunkowe przechowywane w siedzibie spółki w Olsztynie,

3) Białostockie Zakłady Graficzne Spółka akcyjna z siedzibą w Białymstoku:

a) KRS nr 148154,
b) spółka zależna,
c) księgi rachunkowe prowadzone według MSSF,
d) księgi rachunkowe przechowywane w siedzibie spółki w Białymstoku,

4) Komunikacja Masowa Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Laskowicach:

a) KRS nr 945136,
b) spółka zależna,
c) księgi rachunkowe prowadzone według MSSF,
d) księgi rachunkowe przechowywane są w siedzibie spółki w Laskowicach.

We wszystkich spółkach rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Spółki zależne objęte są konsolidacją metodą pełną.

Szczegółowe informacje na temat spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej można znaleźć na stronie internetowej Spółki (kompap.pl), w szczególności w opublikowanych sprawozdaniach finansowych, a także na stronach internetowych poszczególnych spółek.

 

3.  Sprawozdania podlegające przeglądowi, badaniu i ocenie

Oferta powinna dotyczyć przeprowadzenia:

1) przeglądu skróconego śródrocznego jednostkowego sprawozdania finansowego Spółki,
2) przeglądu skróconego śródrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej,
3) badania rocznego jednostokowego sprawozdania finansowego spółek:

a) Spółki,
b) OZGraf Olsztyńskie Zakłady Graficzne A.,
c) Białostockie Zakłady Graficzne A.,
d) Komunikacja Masowa z o.o.,

4) badania rocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego Grupy Kapitałowej,
5) oceny sprawozdania Rady Nadzorczej o wynagrodzeniach Zarządu i Rady Nadzorczej Spółki.

Oferta powinna dotyczyć sprawozdań za lata 2025 i 2026.

Przeglądy, badania i oceny powinny zostać przeprowadzone w oparciu o obowiązujące przepisy i standardy właściwe ze względu na status Spółki (m.in. jako spółki publicznej i jednostki zainteresowania publicznego) oraz pozostałych spółek należących do Grupy Kapitałowej, a także przy uwzględnieniu przepisów i standardów jakości regulujących działalność biegłych rewidentów i firm audytorskich.

 

4.  Wymagania względem treści oferty

Oferta powinna zawierać w szczególności informacje (oraz stosowną dokumentację potwierdzającą) o:

1) firmie audytorskiej, w szczególności o numerze wpisu na listę firm audytorskich, oraz posiadanym doświadczeniu,
2) spełnianiu przez firmę audytorską oraz kluczowych biegłych rewidentów kryteriów niezależności i bezstronności (m.in. w rozumieniu Ustawy), a także o braku innych przeszkód faktycznych i prawnych do realizacji przez firmę audytorską przedmiotu oferty (m.in. wynikających z obowiązku rotacji firmy audytorskiej),
3) zawartej przez firmę audytorską umowie ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej,
4) biegłych rewidentach oraz innych osobach mających świadczyć usługi, w szczególności o ich danych, kwalifikacjach i doświadczeniu,
5) wysokości wynagrodzenia firmy audytorskiej za realizację przedmiotu oferty z rozbiciem na poszczególne badania, przeglądy i oceny, a także o wysokości wszelkich kosztów dodatkowych (np. noclegu, dojazdu),
6) możliwości negocjacji wynagrodzenia,
7) możliwości uczestnictwa biegłego rewidenta w posiedzeniach Komitetów Audytu, Rad Nadzorczych oraz Walnych Zgromadzeniach Akcjonariuszy spółek należących do Grupy Kapitałowej,
8) harmonogramie realizacji przedmiotu oferty,
9) okolicznościach, które oferent uzna za stosowne, w szczególności umożliwiających dokonanie oceny spełnienia kryteriów wyboru firmy audytorskiej określonych w punkcie 5 niniejszego zaproszenia.

 

5.  Kryteria wyboru firmy audytorskiej

Stosownie do obowiązującej w Spółce polityki, przy wyborze firmy audytorskiej do przeprowadzania przeglądów i badań sprawozdań finansowych brane są pod uwagę co najmniej następujące kryteria:

a) zapewnienie bezstronności oraz niezależności świadczenia usług przez firmę audytorską, w tym przez kluczowego biegłego rewidenta,
b) poziom doświadczenia i kwalifikacje firmy audytorskiej w badaniu i przeglądzie sprawozdań finansowych, w szczególności uzyskane referencje, posiadany zespół oraz jego kwalifikacje i doświadczenie,
c) doświadczenie w badaniu i przeglądzie sprawozdań finansowych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie S.A., a także spółek należących do tej samej branży co Spółka,
d) kwalifikacje i doświadczenie biegłych rewidentów oraz innych osób mających świadczyć usługi bezpośrednio w Spółce,
e) zakres świadczonych usług, w szczególności możliwość wykonania pełnego zakresu badań ustawowych,
f) terminowość świadczenia usług, w tym ilość osób delegowana do świadczenia usług w Spółce i czas wykonywania przez nie czynności,
g) przebieg dotychczasowej współpracy firmy audytorskiej ze Spółką,
h) wysokość wynagrodzenia firmy audytorskiej za świadczone usługi.

Pełna treść obowiązującej w Spółce polityki i procedury wyboru firmy audytorskiej do przeglądów i badań sprawozdań finansowych może zostać udostępniona na żądanie oferenta.

 

6.  Kontakt, termin i sposób składania ofert, rozpatrzenie ofert

Wszelkich dodatkowych informacji związanych z niniejszym zaproszeniem udziela Pani Dorota Dąbrowska pod adresem e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

Oferty powinny zostać dostarczone do dnia 14 marca 2025 roku do godz. 16.00:

a) w formie pisemnej – osobiście, listem poleconym lub przesyłką kurierską na adres Spółki (ul. Parkowa 56, 86-130 Laskowice), lub
b) pocztą elektroniczną na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript..

O zachowaniu terminu decyduje chwila otrzymania korespondencji przez Spółkę.

Oferty złożone niezgodnie z warunkami określonymi w niniejszym zaproszeniu mogą, lecz nie muszą zostać rozpatrzone. Po otrzymaniu oferty Zarząd Spółki może wystąpić o jej uzupełnienie, przedłożenie dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów, a także przeprowadzić negocjacje z danym oferentem. Spółka zastrzega sobie prawo do kontaktu tylko z wybranymi oferentami.

Wybór firmy audytorskiej nastąpi do dnia 30 czerwca 2025 roku. Spółka skontaktuje się z wyłonionym oferentem.

Spółka zastrzega sobie prawo do nieprzyjęcia żadnej oferty, wycofania niniejszego zaproszenia, wydłużenia terminu składania ofert lub wyboru firmy audytorskiej – w każdym czasie, bez podania przyczyny i bez ponoszenia z tego tytułu jakiejkolwiek odpowiedzialności.

Niniejsze zaproszenie do składania ofert nie stanowi oferty w rozumieniu Kodeksu cywilnego. Przesłanie lub opublikowanie zaproszenia, a także przesłanie oferty, nie skutkują zawarciem umowy.

Laskowice, 11 lutego 2025 roku

Oferta sprzedaży przekrawacz rolowy GSFQ

GSFQ1600 HIGH SPEED SLITTING AND REWINDING MACHINE

 

Dwuosiowe, szybkie maszyny serii GSFQ są przeznaczone do przewijania i podłużnego ciecia papieru i innych materiałów. Maszyna zapewnia wysoką wydajność, jakość i stabilność pracy. W skład maszyny wchodzą: odwijak, wyposażony w bezosiowy mechanizm z hydraulicznym podnośnikiem roli, system kontroli naprężenia wstęgi, system prowadzenia papieru do agregatu ciecia i nawijania, moduł cięcia, dwuosiowy nawijak .

 

    1. I. Podstawowe parametry techniczne

 

  1. 1. prędkość :0-350 m/min
  2. 2. grubość papieru:50 gsm-480 gsm
  3. 3. szerokość ciecia:50mm-1600mm
  4. 4. dokładność cięcia:±0.5mm
  5. 5. Maks. średnica roli na odwijaniu: 1500mm
  6. 6. Maks. średnica roli na nawijaniu:1500mm
  7. 7. Moc elektryczna:60kW
  8. 8. Waga maszyny bez papieru :10 ton

 

      1. II. Opis poszczególnych agregatów maszyny:

 

    1. A. Odwijak i system kontroli wstęgi
    2. 1. Odwijak wykorzystuje hydrauliczny mechanizm podnoszenia i bezosiowego mocowania roli. Lewe i prawe ramienia odwijaka, każde napędzane oddzielnym cylindrem hydraulicznym, zaciskają rolkę papieru z obydwóch stron i przy pomocy mechanizmu hydraulicznego podnoszą ją do góry, ustawiając w roboczej pozycji. Naprężenie wstęgi jest regulowane przez hamulec magnetyczny. Moduł czujników fotoelektrycznych podaje do sterownika systemu hydraulicznego podnoszenia i mocowania roli informację o aktualnej pozycji roli i krawędzi wstęgi.

 

    Parametry techniczne odwijaka:
  1. 1. średnica gilzy :3/6 cala
  2. 2. maks. średnica roli:1500 mm
  3. 3. maks. waga roli:3000 kg
  4. 4. sprzęgło pneumatyczne 2 komplety
  5. 5. cylindry hydrauliczne zacisków mocujących rolę:60X850 mm - 2 szt.
  6. 6. cylinder hydrauliczny podnośnika:100X400 - 1 szt.
  7. 7. hydrauliczny moduł kontroli wstęgi - 1 szt.
  8. 8. czujnik fotoelektryczny - 1 szt.
  9. 9. silnik odwijaka: moc 15kW (producent Shanghai Lichao ) -1 szt.

 

  1. B. System prowadzenia wstęgi

W maszynie są stosowane wałki z oksydacyjnego aluminium o średnice 150 mm, zapewniające płynne prowadzenie wstęgi bez marszczenia.

  1. 1. Wałek przekazujący – 10 szt.
  2. 2. Wałek napędzający 240 x 1600 mm - 1 szt.
  3. 3. Wałek frykcyjny 320x1600 – 2 szt.

 

  1. C. Moduł cięcia
  2. 1. Dolny nóż krążkowy samoblokujący 108 mm – 18 szt.
  3. 2. Górny nóż krążkowy 120 mm- 18 szt.
  4. 3. Gumowy wałek 150 x 1600 mm- 1 szt.

 

  1. D. Moduł nawijania

Nawijak wykorzystuje wał powietrzny 3 cała /6 cali ;napęd – silnik o mocy 15 kW sterowany falownikiem;po skończeniu nawijania dwa ramiona, napędzane cylindrem hydraulicznym, zdejmują gotowe rolki z maszyny.

    1. 1. Maks. średnica roli w nawijaku : 1500mm
    2. 2. Maks. średnica rozciętych rolek w nawijaku:1500mm
    3. 3. Wał powietrzny:
  1.  - 70 mm - 3 szt.
  2.  - 76 mm - 3 szt.
  3.  -150mm - 2 szt.
    1. 4. silnik o mocy 15 kW – 2 szt.
    2. 5. Cylinder hydrauliczny, napędzający mechanizm rozładunku gotowych rolek: 2 szt.

 

  1. E. Napęd hydrauliczny

Mocna pompa hydrauliczna dwukierunkowa z zaworem bezpieczeństwa

  1. 1. Pompa zębata o zazębieniu zewnętrznym o mocy 3kw – 1 szt.
  2. 2. zawór bezpieczeństwa – 6 szt.
  3. 3. Zawór elektromagnetyczny – 4 szt.

 

    1. F. Sterowanie

Nawijak jest wyposażony w napęd z regulacją częstotliwości VFD (Variable Frequency Drive), co pozwala na stałą kontrolę naprężenia wstęgi.  System sterowania naprężeniem wstęgi wykorzystuje czujniki fotoelektryczne sterujące zaworami elektromagnetycznymi, współpracującymi z hydraulicznym napędem rozładunku gotowych rolek

  1. 1. Falownik 15 kW (Japan Yaskawa) – 2 szt.
  2. 2. Falownik 15 kW w odwijaku (Japan Yaskawa) – 1 szt.
  3. 3. Panel dotykowy (Taiwan WEINTEK) I system kontroli naprężenia wstęgi – 1 komplet
  4. 4. Wyłącznik fotoelektryczny - 1 szt. (OMRON)
  5. 5. Szafa elektryczna - 1szt.
  6. 6. sterownik w obudowie – 1 szt.

 

  1. G. Moduł usuwania odpadów z krawędzi wstęgi
  • Odpady są usuwane powietrzem, podawanym z dyszy pod wysokim ciśnieniem z wentylatora o mocy 5 kW.

 

  1. H. Konstrukcja obudowy maszyny

Korpus maszyny został zbudowany ze stalowych blach o grubości 60 mm

  1. 1. Łożyska : SKF
  2. 2. Zasilanie: 3 fazy 400V 50Hz

 

Cena: 399 000 PLN netto

Kompap z 4,2 mln zł zysku netto i planem dywidendy za 2023 r.

Giełdowa grupa Kompap, należąca do wiodących podmiotów w branży poligraficznej w Polsce, w 2023 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży w wysokości 118,48 mln zł, co oznacza wzrost o blisko 6% r/r. Grupa wypracowała też blisko 12,83 mln zł EBITDA oraz 4,2 mln zł zysku netto, którym chciałaby się podzielić z akcjonariuszami. Zarząd Kompapu zarekomendował bowiem wypłatę dywidendy w wysokości 1,05 zł za akcję. W 2024 r. grupa zakłada dalszy rozwój organiczny, ale niewykluczone są także akwizycje. Sprzyjać tym planom może sprzedaż nieruchomości w centrum Olsztyna.

„W minionym roku nasza grupa znowu zwiększyła sprzedaż, co nas cieszy, chociaż nie było to łatwe zważywszy sytuację rynkową oraz wyzwania, z którymi mierzy się nasza partnerska branża wydawnicza. Jednocześnie wyniki grupy Kompap były pod wpływem słabnącej wobec funta i euro złotówki, co obniżyło rentowność naszej sprzedaży eksportowej. Na zagraniczne rynki sprzedajemy bowiem książki w obcej walucie, a za surowce płacimy w krajowej. Musieliśmy też zmierzyć się z rosnącymi kosztami wynagrodzeń, energii i ogrzewania. Mimo to wypracowaliśmy zysk netto i EBITDA na solidnym poziomie. Porównując wyniki rok do roku warto też pamiętać, że w 2022 r. wynik netto został jednorazowo zwiększony przez 1,2 mln zł zysku na okazjonalnym nabyciu Komunikacji Masowej. Zgodnie z naszymi oczekiwaniami spółka ta radzi sobie bardzo dobrze, i sprzedażowo, i wynikowo, tworząc ważny obszar naszego biznesu obok mocnych fundamentów w segmencie druku dziełowego – mówi Waldemar Lipka, prezes Kompapu.

W 2023 r. Kompap z myślą o zwiększaniu sprzedaży zainwestował w nowoczesne wyposażenie swoich drukarni. Wśród tych inwestycji był zakup ośmiokolorowej maszyny drukującej Komori, sprowadzonej z Japonii, za którą zapłacono ok. 10 mln zł. Od jesieni obsługuje ona zamówienia OZGraf. Inną ważną inwestycją było zakupienie za ponad 4 mln zł nowej wydajnej maszyny drukującej na potrzeby Komunikacji Masowej. W tym roku Kompap kupił też nową wielofunkcyjną maszynę do drukarni w Białymstoku w wartości 5 mln zł.

- Cały czas unowocześniamy nasze drukarnie, żeby móc drukować szybciej, wydajniej i w coraz lepszej jakości. Kupujemy też urządzenia pozwalające optymalizować koszty produkcji, a nawet zwiększać przychody. Jednym z nowych nabytków jest np. urządzenie do cięcia papieru, co pozwala nam obniżać koszty. Zamówiliśmy też nową maszynę do kolorowania brzegów książek w odpowiedzi na oczekiwania rynku. Inwestycje pozwalają nam skrócić czas realizacji zleceń i przygotowywać mniejsze nakłady w dobrej cenie. Takie są też preferencje wydawców, którzy wolą zlecić mniejszy nakład, a potem kilka dodruków niż zaryzykować jednorazowy duży nakład, który się nie sprzeda. My dostosowujemy się do tych realiów i dzięki temu możemy być bardziej konkurencyjni – wyjaśnia prezes Kompapu.

Wypracowany w ten sposób zysk za 2023 r. spółka chciałaby przeznaczyć m.in. na wypłatę dywidendy. Zarząd Kompapu zarekomendował, aby wyniosła ona 1,05 zł na akcję. Łączna kwota do podziału między akcjonariuszy wyniosłaby zatem  4,91 mln zł i zostałaby pokryta z bieżącego zysku netto oraz zysków wypracowanych wcześniej. Ten plan musi zostać jeszcze zatwierdzony przez walne zgromadzenie akcjonariuszy.

- Mamy ambicję bycia spółką dywidendową, a dodatkowo chcemy, aby wypłata dla akcjonariuszy systematycznie rosła. Nasza grupa się rozwija i notuje dobre wyniki, dzięki czemu po raz kolejny możemy się wywiązać się z tych deklaracji. Wpływ na rekomendację zarządu odnośnie do dywidendy miało także ważne wydarzenie sprzed kilku tygodni. Otrzymaliśmy bowiem decyzję ustalającą warunki zabudowy na działce w centrum Olsztyna, gdzie znajduje się obecnie nasza drukarnia - OZGraf. Już od pewnego czasu planowaliśmy wyprowadzkę zakładu z centrum miasta, by móc optymalniej zarządzić  naszym majątkiem – mówi Waldemar Lipka.

Przy ul. Towarowej w Olsztynie, gdzie dziś jest OZGraf, w przyszłości będą mogły powstać wielorodzinne budynki mieszkalne. Kompap czeka obecnie na uprawomocnienie się decyzji o warunkach zabudowy. Potem zarząd będzie dążył do sprzedaży tej nieruchomości, tak by wpływy mogły być przeznaczone zarówno dalszy rozwój grupy, jak i na wypłatę nowej dywidendy. Zarząd bowiem rozważa podzielenie się zyskiem ze sprzedaży tej nieruchomości z akcjonariuszami. Drukarnia miałaby zaś nadal działać w Olsztynie, ale w nowej, bardziej dogodnej dla tego typu zakładu produkcyjnego lokalizacji.

***

KOMPAP SA posiada w swoim portfelu dwa zakłady graficzne należące do liderów rynku druku dziełowego w Polsce – OZGraf i BZGraf, a także drukarnię offsetową rolową w Laskowicach. Spółka ponadto zajmuje się produkcją specjalistycznych artykułów papierniczych i biurowych, jak koperty utajnione czy rolki do bankomatów z nadrukiem, a także drukiem akcydensowym. Od 2022 r. do grupy należy też spółka Komunikacja Masowa świadcząca usługi outsourcingu w zakresie masowej komunikacji elektronicznej i tradycyjnej. Kompap jest notowany na GPW od 1996 r.